Τι 30 τι 40 τι 50 έλεγε μια Ελληνική ταινία… Το λάδι του αυτοκινήτου όμως δεν είναι αστειο

Capture

Η Ελληνική τανία είχε σκοπό να μας ξυχαγωγήσει και να σατυρίσει τους αριθμούς που αντιπροσωπεύουν την ηλικία μας.  Το ιξώδες του λιπαντικού σας όμως δεν έχε τέτοιο σκόπο και πρέπει να ενημερωθείτε πριν δοκιμάσετε να ακούσετε κάποιον φίλο ή κάποιον που θα προσπαθήσει να σας προμηθεύσει με κάποιο λιπαντικό διαφορετικό απο αυτό που προτίνει ο κατασκευαστής.

Αρχικά..

Οι δυο αριθμοί του ιξώδους (πχ. 10W-40) ΔΕΝ αντιπροσωπεύουν τις θερμοκρασίες.

Η λέξη ιξώδες προέρχεται από τη λέξη ιξός (την κολλώδη ουσία που περιβάλλει κάποιους καρπούς) και σημαίνει το κολλώδες.
Γενικά όμως, με τον όρο ιξώδες στη Χημεία και στη Φυσική χαρακτηρίζεται μία από τις ιδιότητες της ύλης, ιδίως των υγρών αλλά και των αερίων, και συγκεκριμένα η αντίσταση που παρουσιάζουν κατά τη ροή τους. Για παράδειγμα, διαφορετικά ρέουν το μέλι, το λάδι και το νερό.
Η αντίσταση αυτή που παρουσιάζουν τα ρευστά οφείλεται στις εσωτερικές τριβές των μορίων τους από δυνάμεις συνοχής, σε βαθμό που το ίδιο το ιξώδες ν΄ αποτελεί μέτρο αντίστασης του υγρού στη ροή και που εξετάζεται ιδιαίτερα από την Υδροδυναμική.
Δείκτες ιξώδους λαδιού – Η ταυτότητα του λαδιού
Το ιξώδες του λιπαντικού κινητήρα εκφράζεται αριθμητικά, χρησιμοποιώντας το συμβολισμό που έχει αναπτύξει και κατοχυρώσει η SAE (Society of Automotive Engineers – Ένωση Μηχανικών Αυτοκινήτων των Η.Π.Α.). Ο δείκτης ιξώδους είναι αυτός που συνήθως διαβάζουμε ως ??W?? (πχ. 10W40) πάνω στο μπουκάλι. Το ιξώδες είναι η ιδιότητα που του δίνει αντίσταση στην ροή και δείχνει και την δύναμη ενώσεων των μορίων του. Μας ενδιαφέρει, γιατί ένα λάδι σε κρύο κινητήρα πρέπει να είναι αρκετά λεπτό ώστε να φτάνει γρήγορα παντού, και όταν είναι ζεστός ο κινητήρας πρέπει να έχει αρκετή συνεκτικότητα ώστε να μην φεύγει από τις κινούμενες επιφάνειες εύκολα και να μην συνθλίβονται οι δυνάμεις ενώσεων των μορίων του.
 
Οι δυο αριθμοί του Ιξώδους – Ελαφρώς πολύπλοκοι
Οι δυο αριθμοί του ιξώδους (πχ. 10W-40) ΔΕΝ αντιπροσωπεύουν τις θερμοκρασίες περιβάλλοντος, για τις οποίες ενδείκνυται το λάδι, όπως πολλοί εσφαλμένα πιστεύουν. Ο πρώτος αριθμός μας δείχνει το ιξώδες του λαδιού στους 0F, δηλαδή στους -17,8 Κέλσιου και μετριέται σε cP (Centipoise). Το W μας δείχνει ότι το λάδι είναι κατάλληλο για χειμώνα. Ο δεύτερος αριθμός μας δείχνει το ιξώδες του λαδιού στους 210F, δηλαδή στους 98,8 βαθμούς Κελσίου αλλά μετριέται σε cST (centistrokes). Έχουν δηλαδή διαφορετικές μονάδες μέτρησης!
 
Τη συμβατική τιμή του ιξώδους την παίρνουμε στους 40 βαθμούς Κελσίου και μπορεί να είναι παρόμοια για πολλά λάδια διαφορετικών τιμών ιξώδους, πχ. ένα 5W40, ένα 10W30 και ένα 10W40 μπορεί στους 40 βαθμούς να έχουν παρόμοιο ιξώδες, αλλά πχ. το πρώτο στους 10 βαθμούς θα έχει σοβαρή υπεροχή ως προς τα άλλα δύο.
 
Ένα λάδι δεν πρέπει να είναι ούτε πολύ χοντρό γιατί θα ανεβάσει πολύ μεγάλη πίεση στο κύκλωμα και ειδικά σε σημεία που χρησιμοποιούν το λάδι, και δεν θα κινείται εύκολα, αλλά ούτε πολύ λεπτό ώστε να καταστρέφεται και να μην μπορεί να λιπάνει σωστά τον κινητήρα. Σε ακραίες περιπτώσεις, από λάθος ιξώδες μπορεί να παρουσιαστεί σπηλαίωση, σύνθλιψη κτλ που προκαλεί σημαντική φθορά στον κινητήρα και καταστρέφει πολύ γρήγορα και το λιπαντικό, αν δεν το κάψει τελείως.
Δείτε το βίντεο που εξηγεί τα πάντα με την βοήθεια κάποιων σχεδίων.