Home > ΤΕΧΝΙΚΑ > Ο ρόλος των μπουζί , ο χρόνος ζωής και φυσικά η διάγνωση ενός ελλατωματικού σπινθηριστή

Ο ρόλος των μπουζί , ο χρόνος ζωής και φυσικά η διάγνωση ενός ελλατωματικού σπινθηριστή

Τα διαστήματα αντικατάστασης των μπουζί εξαρτώνται από την τεχνολογία και τα υλικά που χρησιμοποιούνται κατά την κατασκευή τους, κυρίως όσον αφορά την αντίσταση αυτών των υλικών στην ηλεκτρική και τη θερμική διάβρωση. Τι πρέπει λοιπόν να ξέρετε;

Aρχικά.  Πρέπει να ξέρετε ότι…

Το μπουζί είναι το εξάρτημα αυτό που δέχεται ρεύμα υψηλής τάσης και εξασφαλίσει τη δημιουργία σπινθήρα μέσα στο θάλαμο καύσης. Οι συνθήκες κάτω απο τις οποίες λειτουργεί είναι υπερβολικά δύσκολες αφού η θερμοκρασία στο θάλαμο καύσης στιγμιαία φτάνει τους 2500οC και η πίεση τις 50 atm. Έτσι ένα μπουζί πρέπει να αντέχει τεράστιο θερμικό και κρουστικό σοκ που δέχεται εξαιτίας των απότομων μεταβολών της θερμοκρασίας και πίεσης, πρέπει να μονώνει αποτελεσματικά τη ροή ρεύματος χιλιάδων volt, να αντέχει στη διάβρωση που προκαλούν τα κατάλοιπα καύσης, και να είναι τέλεια συναρμολογημένο ώστε να μην επιτρέπει τη διαφυγή αεριών του θαλάμου καύσης μέσα από αυτό.

 

Ο βασικός ρόλος των μπουζί είναι : 

111

α) να αναφλέξει το μίγμα καύσιμο/αέρα στο θάλαμο καύσης 

β) να μεταφέρει τη θερμότητα από το θάλαμο καύσης 

Ηλεκτρική Απόδοση μπουζί = η ποσότητα τάσης που απαιτείται από το σύστημα ανάφλεξης για να μπορέσει να σπινθηρίσει το μπουζί.

Θερμική Απόδοση μπουζί = η θερμοκρασία στην άκρη του μπουζί πρέπει να κρατηθεί μέσα σε ένα κατάλληλο εύρος, έτσι ώστε ούτε να υπερθερμανθεί και να δημιουργεί προαναφλέξεις (pre-ignition) αλλά ούτε και να ψυχθεί έτσι ώστε να μην βρωμίζει το μπουζί από υπερβολικές επικαθήσεις.

Όταν η θερμοκρασία λειτουργίας του μπουζί είναι στο ιδανικό εύρος, παρατηρείται μία αυτοκαθαριζόμενη λειτουργία από επικαθήσεις στο άκρο του μπουζί.

 

Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι το μπουζί δεν παράγει ζέστη, αλλά αφαιρεί ζέστη. Λειτουργεί σαν εναλλάκτης ζέστης μεταφέροντας ποσά θερμότητας από το θάλαμο καύσης προς το σύστημα ψύξης του κινητήρα.

Αυτό το εύρος μεταφοράς ζέστης από το μπουζί, καθορίζεται από:

” το μήκος της μύτης του μονωτή

” τον όγκο αέρα γύρω από τη μύτη του μονωτή (μεταξύ μονωτή και σπειρώματος)

” Τα υλικά/κατασκευή της πορσελάνης του μονωτή και του κεντρικού ηλεκτροδίου

2_1

Στην αγορά συναντάμε μπουζί θερμά, ψυχρά και ενδιάμεσα (κανονικά). Σε ένα κινητήρα χωρίς μετατροπές δεν θα πρέπει ποτέ να τοποθετούμε θερμά ή ψυχρά μπουζί, παρά μόνο κανονικά.

Τα θερμά μπουζί χρησιμοποιούνται όταν για κάποιο λόγο πρέπει να αποβάλλεται μικρότερη θερμοκρασία από το θάλαμο καύσης έτσι ώστε να καίγεται περισσότερο το λάδι και οι διάφορες επικαθήσεις.

Το αντίθετο στα ψυχρά. Όλα αυτά έχουν να κάνουν με τις θερμοδυναμικές απαιτήσεις του θαλάμου καύσης και όχι με την ποιότητα των μπουζί.

6_1

Κριτήρια κατάστασης μπουζί

 

Υπάρχουν τρία βασικά κριτήρια διάγνωσης της κατάστασης των μπουζί: σωστής καύσης, βρώμικα από επικαθίσεις και τέλος με επιφάνεια από υπερθέρμανση (overheated).

Η περιοχή μεταξύ υπερθέρμανσης και υπερβολικών επικαθήσεων, λέγεται περιοχή θερμοκρασίας αυτοκαθαρισμού του μπουζί και είναι μεταξύ (500-850οC). Η θερμοκρασία σε αυτή την περιοχή καίει τις επικαθήσεις άνθρακα και καύσης. Στην παρακάτω φώτο, η μεσαία φωτογραφία είναι μία εικόνα υγιούς μπουζί, η επάνω έχει δημιουργήσει μία επιφάνεια με υπερθέρμανση και τέλος η κάτω παρουσιάζει επιφάνεια μπουζί λερωμένη από κατάλοιπα καύσης και επικαθήσεις άνθρακα. (πηγή NGK)

11

 

Μπουζί Ιριδίου

Κορυφαίες εταιρίες κατασκευής μπουζί ιριδίου είναι η NGK και η Denso. Λόγω του υλικού μπορεί να επιτευχθεί εξαιρετικά λεπτό ηλεκτρόδιο, της τάξης των 0.4mm (Denso) – 0.6mm (NGK) σε σχέση με τα 2.5mm ενός απλού μπουζί.  Εχει γινει αντιληπτό οτι οσο στενοτερη και μυτερη ειναι η φορτισμενη επιφανια(ηλεκτροδιο) ποσο λιγοτερη ταση χρειαζεται για τη δημιουργια σπινθηρα.

Βασει αυτου, τα μπουζι ιριδιου εχοντας μικροτερη ακιδα απο τα συνηθισμενα-απλα μπουζι δημιουργουν ευκολοτερα σπινθηρα, κατι το οποιο βοηθα στην εκκινηση του κινητηρα κατω απο δυσκολες συνθηκες (κρυο-υγρασια κ.τ.λ.).

10

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του ιριδίου.

Συνοπτικά είναι : 

ισχυρότερο ηλεκτρικό πεδίο στον σπινθήρα, καλύτερη επιτάχυνση, οικονομία καυσίμου, αυξημένη ισχύς και λιγότερη φθορά.

Ισχυρότερο ηλεκτρικό πεδίο: όσο μικρότερο είναι το ηλεκτρόδιο τόσο περισσότερο συγκεντρωμένος είναι ο σπινθηρισμός με ισχυρότερο ηλεκτρικό πεδίο. Όσο ισχυρότερο είναι το ηλεκτρικό πεδίο τόσο χαμηλότερες είναι οι απαιτήσεις σε τάση για το μπουζί και η διαδικασία εκκίνησης γίνεται ευκολότερη. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για την μακροζωΐα των πολλαπλασιαστών των μπουζί, γιατί λειτουργούν με χαμηλότερες απαιτήσεις (πηγή denso)

 

Και φυσικά το πιο σημαντικό !    Κάθε πότε πρέπει να αλλάζουμε τα μπουζί.  Εδώ θα σας απαντήσει μόνο ο κατασκευαστής και πιστέψτε με αυτός γνωρίζει καλύτερα απ όλους μας!  Συνήθως οι αλλαγές των συμβατικών μπουζί δεν ξεπερνούσαν τα 30.000χλμ .  Εδώ και μια δεκαετία πολλοί κατασκευαστές χρησιμοποιούν μόνο μπουζί ιριδίου που μπορεί να κοστίζουν περισσότερα χρήματα αλλά τα διαστήματα επιθεώρησης και αντικατάστασης έχουνε φθάσει τα 60.000 εως και 120.000 χλμ σε ορισμένα οχήματα!

Παράδειγμα τα μπουζί Ιριδίου για κινητήρες VAG  TSI αλλάζονται κάθε 60.000χλμ σύμφωνα πάντα με τον κατασκευαστή ( πηγή manual κατασκευαστή ) . Κάθε εταιρεία έχει τις δικές της προδιαγραφές και φυσικά τα δικά της πατενταρισμένα μπουζί σε συνεργασία με εταιρίες όπως NGK/DENSO/BOSCH κ.α

 

Διάβαστε την συνέχεια…